Get Adobe Flash player
xairetismos

Καιρός

Συνδεθείτε



Αρχική

Ομιλία Καθηγητή Ηλία Φιλιππίδη με θέμα: "Αξίες, ο Εθνικός Πλούτος μιας χρεοκοπημένης χώρας. Πώς θα τις αξιοποιήσουμε"

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η ομιλία του Καθηγητή Κοινωνιολογίας και Νομικού Δρα Ηλία Φιλιππίδη, την Παρασκευή 27 Ιουλίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου μας στην Παλαιόχωρα με θέμα «ΑΞΙΕΣ, ο εθνικός πλούτος μιας χρεοκοπημένης χώρας.

Πώς θα τις αξιοποιήσουμε;».Ο ομιλητής έθεσε, ως αφετηρία της ομιλίας του, εικόνες από την εντυπωσιακή ακμή, που είχε ο Ελληνισμός ολόκληρο τον 19ο αιώνα, από το Λονδίνο μέχρι την Μόσχα και την Οδησσό, από την Μασσαλία, την Τεργέστη μέχρι την Κωνσταντινούπολη και την Τεχεράνη και από την Βιέννη και την Βουδαπέστη μέχρι την Αλεξάνδρεια, το Κάιρο και την Αντίς Αμπέμπα.

Ο καθηγητής Φιλιππίδης έδωσε μία κοινωνιολογική ερμηνεία της σημερινής παρακμής του ελλαδικού Ελληνισμού, ως αποτέλεσμα της ανισορροπίας ( « μετατοπίσεως φορτίου », όπως είπε χαρακτηριστικά ) μεταξύ των Θετικών δυνάμεων ( Δημιουργία, Αξιοκρατία, Ενότητα ) αφενός και των Αρνητικών δυνάμεων ( Ιδιοτέλεια, Κατεδάφιση, Διχόνοια ) αφετέρου.

Όταν υπερτερούσαν οι Θετικές δυνάμεις, ο Ελληνισμός και η Ελλάδα μεγαλουργούσαν, ενώ, όταν π.χ. στην Μεταπολίτευση οι αξίες και ο πατριωτισμός βαθμιαία παραμερίζονταν ως υπολείμματα του παρελθόντος και ως « βαρίδια », που δήθεν εμπόδιζαν το « πέταγμα » προς την ανάπτυξη, ολοκληρώθηκε η κατρακύλα, που είχε αρχίσει από τον Εμφύλιο.

Η σημερινή μας κρίση ξεκίνησε σαν μία πυρκαγιά από την κατάρρευση του αξιακού μας συστήματος. Ο λαός μας παρασύρθηκε από το πνεύμα του καταναλωτισμού, το εύκολο χρήμα και τον ατομισμό και παραδόθηκε στην ιδιοτέλεια, ενώ το πολιτικό μας σύστημα έδινε χείριστα παραδείγματα διαβρώσεως από την διαφθορά και την διαπλοκή.

Ο ομιλητής τόνισε, ότι δεν πρέπει να αφεθούμε στην μοίρα μας. Ως τρόπο αντιδράσεως συνέστησε την « Συνταγή του καρπουζιού », όπως την ονομάζει.Η λογική, τόσο της ατομικής όσο και της συλλογικής επιβιώσεως, λέει, ότι, όταν έχουμε ένα μεγάλο πρόβλημα, που μας υπερβαίνει, το κόβουμε κομμάτια. Έτσι χωρίζουμε το Ελλαδικό πρόβλημα σε δύο κομμάτια: στο κομμάτι της ευθύνης του πολιτικού μας συστήματος, ανεξάρτητα από τα ποιά κόμματα-πρόσωπα είναι στην εξουσία και στο κομμάτι της ευθύνης του Λαού.Στο κομμάτι του Λαού ή της κοινωνικής βάσεως ανήκουν: η Τοπική αυτοδιοίκηση, οι συλλογικότητες και κυρίως τα εθνικο-τοπικά και πολιτιστικά σωματεία καθώς και οι πολίτες, δηλ. ο καθένας από εμάς.

Ο Λαός, όχι ως σύνολο ψηφοφόρων αλλά ως κοινωνική βάση, αποτελεί έναν τεράστιο χώρο, ο οποίος παραμένει αδρανής και αναξιοποίητος, διότι έμαθε να εκχωρεί τις ευθύνες του στο πολιτικό σύστημα, αντί να αποτελεί το διαρκές φυτώριο καλλιέργειας των ατομικών και συλλογικών αξιών μας και της αναπαραγωγής του πολιτισμού μας.

Μόνο έτσι μπορούν να διαμορφώνονται συνειδητοί και ενεργοί πολίτες, οι οποίοι είναι σε θέση να ελέγχουν το πολιτικό μας σύστημα. Εξάλλου πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους, ότι οι αξίες και ο πολιτισμός δεν λειτουργούν μόνο ως συγκοινωνούντα δοχεία με την ανάπτυξη αλλά αποτελούν τις δύο βασικές της προϋποθέσεις.

Η Κρητική κοινωνία έχει το προνόμιο και την τιμή να διαθέτει έναν συμπαγή πολιτισμό, ο οποίος παρά τις σύγχρονες κοινωνικές αλλαγές, αναπαράγεται στο επίπεδο του λαϊκού πολιτισμού. Όμως αυτό δεν φθάνει. Πολιτιστικά σωματεία στην Κρήτη και στην Αττική παραπονούνται, ότι έχουν πρόβλημα ανανεώσεως με άτομα κάτω των 40 ετών. Γι’ αυτό χρειάζεται η σχέση του Κρητικού με τον πολιτισμό του να αποκτήσει και ένα ιδεολογικό«ΠΑΝΩΣΗΚΩΜΑ», δηλαδή να μην μείνει μόνο στο επίπεδο του συναισθηματισμού, των εθίμων και της διασκεδάσεως αλλά να αναχθεί και σε συνειδητή ιδεολογία, η οποία να συνδέεται με την γενικότερη έννοια του πολιτισμού και των αξιών. Πρέπει να διαμορφώσουμε ένα σύγχρονο ανθρωπολογικό πρότυπο, το οποίο να συνδυάζει τις διαχρονικές αξίες και τον πολιτισμό με τις απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής. Αυτό είναι ένα χρέος προς τις νεότερες γενεές, το οποίο πρέπει να αναλάβουν οι Τοπικές κοινωνίες και τα πολιτιστικά σωματεία σε συνεργασία με επιστήμονες και διανοούμενους.Ο ομιλητής επαίνεσε τον Πρόεδρο του Πολιτιστικού Παραδοσιακού Συλλόγου Σελίνου κύριο Νίκο Αποστολάκη και ζήτησε από την Τοπική κοινωνία να τον στηρίζει στο δημιουργικό του έργο. Έκλεισε ευχαριστώντας τον Δήμο Καντάνου-Σελίνου για την υποστήριξή του και τον Νίκο Αποστολάκη για την διοργάνωση της ομιλίας.Μετά το τέλος της ομιλίας συγκροτήθηκε μία άτυπη ομάδα πολιτών για έναν διαρκή προβληματισμό πάνω στο μέλλον του Ελληνισμού και ειδικά εν όψει του εορτασμού των διακοσίων χρόνων της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας.

12345